En Genç Havayolları ve Filo Yaşları
Havayolları için teknolojinin ulaştığı en son imkanlarla donatılmış genç uçaklarla operasyon yapmak verimlilik, yolcular için de konfor anlamına geliyor. Ancak havayollarının filosundaki uçak sayısı artıkça filoyu genç tutma imkânı da zorlaşıyor. Çünkü belli standartlarda donatılan kabinlerin, ekonomik ömürlerini doldurmaları için de de belli bir zaman diliminde havada olmaları, bolca sefer yapmaları gerekiyor. Bu sebeple genelde en genç havayolları az uçağa sahip olan, hatta 50 uçağın altında filolarla operasyon yapan şirketler arasından çıkıyor.
Öte yandan değerli olan ise büyük bir filoyu, 100 uçağın üzerindeki bir şirketin filo yaşını genç tutabilmektir. Ancak tek başına filo yaşı da yolcu konforu için bir anlam ifade etmeyebilir. Zira yaşlı filolara sahip olan havayollarının çoğu kabinde birden fazla sınıfta (ekonomi, premium ekonomi, business, first, süit) hizmet veren, uçuş ağı olan şirketler. Dolayısıyla en genç filoya sahip olan havayolları ile yaşlı filoya sahip olanları farklı açılardan da değerlendirmek gerekir. Genç filoyu, yolcu konforu açısından tek başına bir kriter olarak el almak doğru olmaz.
Dünyanın En Genç Havayolu: Starlux Airlines
Mesela Türk Hava Yollarının (THY) Aralık 2023 itibarıyla filo yaşı 8,7. Ancak filoya sürekli yeni uçaklar katıldığı için yaş ortalaması da aydan aya değişiyor. THY filosundaki 335 uçağın yüzde 70’i Airbus ve yüzde 30’u ise Boeing’ten oluşuyor. 100 uçak üzeri filoya sahip havayolları arasındaki sıralamada Pegasus Hava Yolları 4,53 filo yaş ortalamasıyla dördüncü konumda.
Şimdi dünyanın en genç havayolları çalışmasını yapan “ch-aviation” isimli havacılık araştırma şirketinin 4 bin 800’den fazla aktif havayolu/operatör, 77 binden fazla uçağın olduğu bir veritabanı üzerinde yaptığı tespitlere göz atabiliriz. Bu araştırma neticesinde ‘Dünyanın En Genç Havayolu’ 21 adet uçakla operasyon yapan Tayvanlı Starlux Airlines olmuş. Havayolu bu ödülü iki yıldır üst üste kazanıyor. Starlux’un filo yaş ortalaması ise 2,04 olarak belirlenmiş.