Havayolları arama alışkanlıklarınızı takip ederek uçuşları daha pahalı hale getirmiyor ancak bu efsane gerçek olarak kabul ediliyor. Peki gizli mod ile daha ucuza uçak bilet almak mümkün müdür?
Uçuş rezervasyonu, ne yazık ki dinlendirici bir tatilin stresli bir parçası. İnternet, nasıl daha ucuz hale getirilebileceğine dair ipuçları ve püf noktaları ile dolu. Gizmodo’da yer alan habere göre, en yaygın “hilelerden” biri, daha ucuz bir bilet almak için uçuşlarınızı ararken gizli modu kullanmak.
Going’in CEO’su Scott Keyes, “Bu efsanenin öldüğüm gün bile geniş çapta inanılacağı gerçeğini kabullendim” diyor.
İnsanlar, havayollarının, uçuş ararken kendilerini takip etmek için çerezleri kullandığına ve belirli bir uçuşu gerçekten istediğinizi anladıklarında havayolunun fiyatı artırdığına inanıyor. Bu, uçuşların nasıl fiyatlandırıldığına dair temel bir yanlış anlamadan kaynaklanıyor.
Keyes, çerezlerin başka yerlerde nasıl kullanıldığına bakılmasını söylüyor; örneğin kot pantolonları ele alalım. Google’da “Levi’s” yazarsanız, şirket sizi bir alıcıya dönüştürmek için size bazı reklamlar, hatta bazı indirimler gönderebilir. Ancak Levi’s kesinlikle sizin adınıza kot pantolonun fiyatını arttırmaz.
Çerezler fiyatları yükseltir mi?
Ya havayolları gizlice işbirliği yapıyorsa ve fiyatları size yükseltmek için çerezleri kullanıyorsa?
Berkeley, Yale ve Chicago Üniversitesi’nden ekonomistler yakın zamanda adı açıklanmayan büyük bir ABD havayolu şirketinin fiyatlandırma algoritmalarını incelediler. Araştırma, herhangi bir uçuşa ilişkin genel rezervasyonların fiyatı etkileyeceğini, ancak kişisel çıkarların hiçbir şekilde etkilemediğini ortaya çıkardı.
Aslında araştırma, diğer havayollarının uçuş fiyatlarının da fiyatlandırma algoritmalarını etkilemediğini ortaya çıkardı.
Araştırmada çalışan Yale ekonomisti Kevin Williams bir röportajda “Arama davranışınız neredeyse kesinlikle hiçbir şeyi etkilemiyor. Fakat son koltuğu en düşük fiyata ayırttıysanız, bu uçuşu diğer herkes için etkileyebilirsin” dedi.
Consumer Reports, 2016 yılında bu efsaneyi inceledi ve hem gizli hem de normal bir tarayıcıda 372 uçuş araması gerçekleştirdi. Gizli tarayıcı, yaklaşık yüzde 7 oranında daha ucuz bir uçuş üretti, ancak aynı zamanda yüzde 5 oranında daha pahalı bir uçuş da ortaya çıkardı. Çerezlerden bağımsız olarak uçuş fiyatı yüzde 88 oranında tamamen aynıydı.
Çerezlerin uçuşları daha pahalı hale getirdiğine dair kesin bir kanıt yok. Bazı durumlarda bu çerezler size bir fırsat sunabilir.
Efsanenin kökenleri
ABD’de 1978’den önce uçak bileti rezervasyonu oldukça basitti. Bir seyahat acentesine gittiniz, uçuş talebinde bulundunuz ve onlar sabit bir ücretin listelendiği fiziksel bir kitaba bakıyorlardı. Daha sonra müsait olduğundan emin olmak için havayolunu arayıp, biletinizi kesiyorlardı. Harikaydı ama uçuşlar genellikle çok pahalıydı.
1978’de ABD Kongresi, uçak biletlerini çok daha ucuz ama aynı zamanda çok daha karmaşık hale getiren “Havayolu Serbestleştirme Yasası”nı kabul etti. Birdenbire en ucuz uçuşlara sahip olmak için çok daha fazla rekabet oluştu.
Türkiye’de de bu durum 2003’te serbestleşen ve vergi indirimi getirilen havacılık sektörü sonrasında uçak biletleri eskiye oranla ucuz hale geldi.
Ayrıca 2000’li yılların başında Expedia ve Kayak gibi bir dizi uçuş rezervasyonu web sitesi açıldı ve alanı inanılmaz derecede karmaşık hale getirdi. Birdenbire, New York’tan Los Angeles’a uçuş için bilet satın almak için belirlenmiş tek bir fiyat yoktu, düzinelerce seçenek vardı.
Günümüze hızlı bir şekilde gelindiğinde, havayolları talep ve diğer birçok faktöre bağlı olarak gün boyunca uçuş fiyatlarını değiştirerek dinamik fiyatlandırmaya yönelmekte. Bu da sürekli değişen bilet fiyatlarının öngörülemez olmasına neden oluyor.
Keyes, “Bu efsanenin çoğunlukla uçak biletlerinin olağanüstü değişken olmasından kaynaklandığını düşünüyorum. Volatilliği, bunun sizin yüzünüzden olduğuna dair bir tür Truman Show inancıyla karıştırmak çok kolay” ifadesini kullanıyor.
Popüler inanışın aksine, havayolları yalnızca herkesin biletinden elde edilen kârı maksimuma çıkarmaya odaklanmıyor. Sadık müşteriler, lüks dinlenme salonları ve sık uçan yolcuların avantajlarının da gösterdiği gibi, uzun vadede havayolları için son derece önemli. Ekonomistler bu hususların fiyatlandırma algoritmalarına dahil edildiğini buldular.
Uçuş fiyatlarını etkileyen pek çok faktör var ancak arama alışkanlıklarınız bunlardan biri değil.
Neden yaygın?
Bu efsanenin ortalıkta dolaşmasının ilk nedeni, havayollarının mümkün olan her şekilde bizi kazıkladığına dair inandırıcılık. Biz havayollarına çok bağımlıyız ve onlar da kesinlikle bu gerçeğin avantajını kullanıyorlar. Yiyecek, su ve bir miktar bacak mesafesi gibi temel ihtiyaçlar için gülünç miktarlarda ücret alıyorlar.
Zenginlik eşitsizliği hiçbir yerde uçaktaki kadar belirgin değil. Bizi bilet fiyatları konusunda kandırmak pek de zor değil. Üstelik şirketlerin bize karşı çerez kullanmasına da alışığız. Sosyal medya şirketleri güvensizliklerimizi giderirken, reklamcılar da bize hayallerimizi satıyor. Havayollarını bu nahoş grubun geri kalanıyla aynı kefeye koymamız mantıklı.
Bu makaleden çıkan sonuş şu: En ucuz uçuşları bulmak için yapabileceğiniz birkaç şey var. En büyük etken önceden rezervasyon yapmak. İdeal olarak, yaz tatili için kışın, kış tatili için yazın aramaya başlayın.