Havacılık Sektöründe 2024 Yılı Değerlendirmesi
Dünya genelindeki gerginliklerin havacılık sektörüne etkisi çeşitli alanlarda hissediliyor. Savaşlar, siyasi gerilimler, hava sahasının daralması, pandemi sonrası tedarik zinciri sorunları, insan kaynağı eksikliği ve iklim değişikliği, kazalara yol açabiliyor. Ancak son 10-15 yıla bakıldığında, artan yolcu sayısına rağmen ölümcül kaza oranlarında önemli bir azalma olduğu da görülüyor.
Neden Bu Kadar Fazla Uçak Kazası Yaşanıyor?
Güney Kore’de, Jeju Air’e ait Boeing 737-800 tipi uçağın iniş takımlarının açılmaması sonucu pistte gövde üzeri sürüklenerek kaza yapması, 179 kişinin hayatını kaybetmesine neden oldu. Bu kaza, havalimanlarında pist düzenlemelerine yol açabilir. Ancak kaza sonrası, Jeju Air’in söz konusu uçakla son 48 saat içinde 13 sefer yapması eleştirilere neden oldu. Uçağın “yorgun” olması gibi ifadeler kullanılarak yapılan eleştirilerin aslında teknik bakımın önemini vurgulamak için süslü cümleler olduğu da görülüyor.
Uçak kazalarında uzman olmayanların, uçak modelleri hakkında saçma eleştiriler yaptığına sıkça şahit oluyoruz. “Eski uçak” veya “sabıkalı helikopter” gibi ifadelerin gerçekte havacılık sektöründeki teknik detaylarla ilgili olmadığı anlaşılıyor. Kazaların çoğunluğunun insan hatalarından veya dış faktörlerden kaynaklandığı da unutulmamalıdır.
2024’te Havacılık Sektöründe Yaşananlar
2024 yılı, havacılık ve savunma sanayi sektörlerinde küresel çapta oldukça hareketli geçti. Ancak uçak üreticileri, özellikle Boeing ve Airbus gibi şirketler, zorlu bir yıl yaşadılar. Öte yandan havayolları ve havalimanları olumlu bir dönem geçirirken, sektörün genelinde karışık bir tablo oluştu.
Yılın İlk Gününden Sonuna Kadar
- 2024’ün ilk günlerinde Japan Airlines’ın Airbus A350 model uçağının Japonya Sahil Güvenliği’ne ait De Havilland Canada Dash 8 model uçağa apronda çarpması sonucu yaşanan kaza takdir topladı.
- Ocak ayında Alaska Havayolları’na ait B737 MAX 9 tipi uçakta kullanılmayan bir çıkış kapısının havada patlaması sonucu yaşanan kontrolsüz dekompresyon olayına rağmen uçaktaki tüm yolcuların sağ salim kurtulması dikkat çekiciydi.
- Şubat ayında Türk Havacılık ve Uzay Sanayii’nin geliştirdiği 5. nesil milli savaş uçağı KAAN’ın başarılı ilk uçuşu gerçekleşti.
2024 yılında yaşanan bu ve benzeri gelişmeler, havacılık sektörünün dinamik yapısını ve zorluklarını bir kez daha gözler önüne serdi. Gelecek yıllarda sektörün nasıl bir evrim geçireceği ise merak konusu olmaya devam ediyor.