Havayolu sektöründe filo genişletme yarışı hız kesmeden devam ediyor. Türk Hava Yolları (THY), Pegasus ve Sunexpress gibi büyük havayolu şirketleri, filolarındaki uçak sayısını yüzlerle ifade eder hale geldi. Özellikle bu yıl başlayan AJet’in de 50’e yaklaşan uçak sayısı dikkat çekici bir seviyeye ulaşmış durumda.
Gelecek hedeflerini belirlerken büyük vizyonlarını devreye sokan havayolu şirketleri, devasa uçak siparişleriyle dikkatleri üzerlerine çekiyor. Geçtiğimiz yıl THY, Airbus’a 355 adetlik sipariş verirken, Pegasus da Boeing’le 200 adetlik büyük bir uçak anlaşması imzaladı. Bu gelişmeler sadece Türkiye için değil, küresel ölçekte de büyük sürprizler yaratıyor.
Pegasus’un Boeing’le imzaladığı 200 adetlik uçak anlaşması, liste fiyatı üzerinden tam 36 milyar dolarlık bir değere sahip. Bu anlaşma, Boeing’e moral olacak cinsten bir sipariş olarak öne çıkıyor. Öte yandan THY’nin Airbus’a verdiği büyük siparişin ardından gözler, Boeing ile yapılacak anlaşmaya çevrildi. THY’nin Boeing’e yapacağı rekor büyüklükteki sipariş ise merakla beklenmekte.
THY ve Pegasus’un Motor Tercihleri
- THY, Airbus A320 ailesi uçaklarında yaşadığı Pratt&Whitney motor sorunları sebebiyle birçok uçağını hizmet dışı bırakmak zorunda kaldı. Bu sebeple THY yönetimi, uçak motoru tercihlerinde temkinli davranıyor.
- Pegasus ise Boeing 737-10’lar için CFM International LEAP-1B motorlarını tercih ederek motor sorunlarını minimize etmeyi başardı. Bu motorlar, önceki nesillere kıyasla yüzde 20 daha düşük yakıt tüketimi sağlıyor.
Pegasus’un 2028 sonrası için 10 yıllık vizyonu doğrultusunda verdiği 200 uçaklık siparişin ilk teslimi 2028 yılında gerçekleşecek. Şirket, bu büyük siparişiyle Türkiye’nin en genç filosuna sahip olmanın yanı sıra dünyanın önde gelen genç filolarından birine sahip olacak.
Pegasus’un düşük maliyetli hava yolu modeline uygun verdiği sipariş, maliyet etkin bir şekilde uçuş ağını genişleterek yoluna devam etmesini sağlayacak. Şu an 35’i yurtiçi, 109’u yurtdışı olmak üzere 53 ülkede 144 noktaya uçuş gerçekleştiren Pegasus, hiçbir devlet desteği almaksızın ticari zekasıyla başarılı bir şekilde yoluna devam etmektedir.
THY ve Boeing Anlaşması
THY’nin geçtiğimiz yıl Airbus’a verdiği büyük siparişin ardından Boeing ile anlaşma imzalama sürecinde yaşanan gecikmelerin motor tedarik sorunlarından kaynaklandığı belirtilmişti. Ancak Pegasus’un aynı motorları tercih ederek anlaşma imzalaması, THY’nin bu sorunu nasıl çözeceği konusunda merak uyandırmaktadır.
THY’nin filo yapısında yaşanan değişikliklerle birlikte Airbus ve Boeing uçaklarının oranı da değişmeye başladı. THY’nin filosu artık yüzde 70 Airbus ve yüzde 30 Boeing uçaklarından oluşmakta. Ancak ABD’de yeni başkanın göreve gelmesiyle THY’nin Boeing ile yapacağı anlaşmanın nasıl bir seyir izleyeceği ise henüz belirsizliğini korumaktadır.
Yazarın Diğer Yazıları
- THY’den bekleniyordu Pegasus büyük sürpriz yaptı!
- THY’den 2025 için derinleşme stratejisi
- PETKİM Master Plan sürecine dayanabilecek mi?
- 2024’ün en şık havayolları!
- Havacılık tarihinde ilk defa olacak…
- SSB Başkanı Haluk Görgün: Savunmada sessiz ve derinden gelen projelerimiz var
- Ziraat Bankası Troy’un neresinde?
- Çayırhan’da doğrular ve yalanlar
- Madencilikte geriyseniz gelişmeniz zor!
- Çok tıklanıyor, ama görülmüyor, okunmuyor!