IATA Genel Müdürü Willie Walsh, İspanya Hükümeti’nin 5 düşük maliyetli havayoluna yönelik 179 milyon euro para cezası uygulamasını kınadı. Walsh, bu kararın tüketici seçimi ve rekabet için temel olan fiyatlandırma özgürlüğünü zedelediğini belirtti.
“Bu karar, Avrupa Adalet Divanı tarafından uzun süredir onaylanan bir ilke olan tüketici seçimi ve rekabet için temel olan fiyatlandırma özgürlüğünün altını oymaktadır” dedi.
Walsh, “Bu dehşet verici bir karardır. Tüketici menfaatlerini korumak bir yana, bu karar seçim yapmak isteyen yolcuların yüzüne atılmış bir tokattır. Tüm havayolu şirketlerinin kabin bagajı için ücret talep etmesinin yasaklanması, bu maliyetin otomatik olarak tüm biletlere yansıtılacağı anlamına gelmektedir. Sırada ne var? Tüm otel misafirlerini kahvaltı için ödeme yapmaya zorlamak mı? Ya da konser bileti alırken herkesten vestiyer ücreti almak mı? AB Hukuku fiyatlandırma özgürlüğünü iyi bir nedenle korumaktadır. Havayolları da her şey dâhilden temel ulaşıma kadar çeşitli hizmet modelleri sunuyor. İspanyol Hükümetinin bu hareketi hukuk dışıdır ve durdurulmalıdır” dedi.
Tüketicilerin Tercih ve Memnuniyeti
- Yolcuların %65’i mümkün olan en düşük fiyatı ödemeyi ve ek hizmetler için ekstra ödeme yapmayı tercih ediyor.
- Yolcuların %66’sı havayolları tarafından alınan ücretler konusunda genel olarak yeterli şeffaflık olduğunu düşünüyor.
- Seyahat edenlerin %78’i hava yolculuğunun aldıkları paraya değdiğini belirtiyor.
- Yolcuların %74’ü havayollarından aldıkları ürünler/hizmetler hakkında iyi bilgilendirildiklerini söylüyor.
AB Hukukuna Aykırı Hareket
Bu, İspanya’nın benzer yanlış yönlendirilmiş düzenleyici eylem ve para cezalarını ilk kez denemesi değil. İspanyol hükümeti 2010 yılında, İspanya’nın faşist bir diktatörlük olduğu dönemde çıkarılan 48/1960 sayılı İspanyol Kanunu’nun 97. Maddesi’ne dayanarak benzer para cezaları ve kısıtlamalar getirmeye çalışmıştı. Bu girişim AB Adalet Divanı tarafından fiyatlandırma özgürlüğünü koruyan bir AB düzenlemesine dayanılarak iptal edildi. İlk denemesinde başarısız olan bu son hamle, Avrupa hukukunda tartışmasız bir şekilde yer alan fiyatlandırma özgürlüğü ilkeleriyle çelişen başka bir İspanyol Kanunu’na öncelik vererek fiyatlandırma özgürlüğünü bir kez daha yıkmaya çalışıyor.
Kabin Çantalarının Maliyeti
Kabin bagajlarının taşınmasının bir maliyeti vardır. Bu, öncelikle yolcuların bagajlarını yerleştirmek için harcadıkları zamanın bir sonucu olarak uzayan uçağa biniş sürelerinden kaynaklanmaktadır. Uçak kullanımı, özellikle kısa mesafeli operasyonlarda havayolu karlılığının önemli bir parametresidir. Her uçuşa binmek için yerde fazladan 10-15 dakika beklemek, uçakların her gün yapabileceği uçuş sayısını hızla azaltıyor.
Kötü Niyetli Uygulamalar
- El bagajı için ekstra ücret talep edilmesi.
- Refakat gerektiren yolcular için ücretli koltuk rezervasyonu zorunluluğu.
Ceza Uygulanan Havayolu Şirketleri
- Ryanair: 112 milyon dolar
- Vueling: 41 milyon dolar
- easyJet: 30 milyon dolar
- Norwegian Airlines: 1.7 milyon dolar
- Volotea: 1.3 milyon dolar